ra ra rabarber

Rabarber, ik ben er gek op! Helaas is rabarber een beetje in de vergetelheid geraakt en hoort inmiddels in het rijtje “vergeten groente”. Het is dus een groentesoort en geen fruit, ook al zou je misschien andersom verwachten omdat het veel in toetjes, gebak en tot compote wordt verwerkt. De beste tijd om rabarber te oogsten is van mei tot juli. Let er bij de aankoop ervan op dat de stengels goed stevig zijn. Dit geeft de versheid van de rabarber aan en bevordert de smaak ervan. Wellicht ten overvloede wil ik nog zeggen dat de bladeren van de rabarber niet eetbaar zijn en zelfs erg giftig.

Er zijn nog maar weinig mensen van mijn generatie en jonger die zelf rabarber klaarmaken. Zonde! Rabarber is niet alleen erg gezond en makkelijk om klaar te maken maar is ook nog eens erg veelzijdig in gebruik. Ik maak dan ook altijd een grote portie en vries het in. Zo heb je altijd kant- en klare rabarber in huis die je bij je yoghurt, je havermout of bij je healthy cake of koek kunt gebruiken. Je kunt het ook zo uit een bakje eten als toetje of bij je hoofdgerecht. Lekker met cranberries en blauwe bessen.

Rabarber heeft vele gezondheidsvoordelen:

Het is èèn van de beste bronnen van Vitamine C en bevordert hiermee de werking van het immuunsysteem. Het stimuleert tevens de aanmaak van collageen omdat vitamine c hier een belangrijke grondstof voor is.

Rabarber is rijk aan koper en ijzer wat de productie van nieuwe bloedcellen stimuleert. Hierdoor verbetert de bloedcirculatie.

Rabarber heeft laxerende eigenschappen en werkt hierdoor goed tegen obstipatie. Daarnaast heeft het een helende werking op de maag en bevordert de algehele spijsvertering doordat het een grote hoeveelheid voedingsvezels bevat.

Doordat rabarber rijk is aan kalium, magnesium en Vitamine K kan het helpen om de stress in je lijf te doen afnemen. Een positief effect hiervan is dat ook je immuunsysteem erdoor verbetert.

Rabarber is ook goed voor de ogen vanwege de beta-caroteen en luteïne die het bevat.

Verder zou rabarber ook de ziekte van Alzheimer helpen te voorkomen alsook verschillende soorten kanker. Daarnaast hebben diabetes patiënten veel baat bij het eten van rabarber omdat het, door de vele voedingsvezels, de bloedsuikerspiegel stabiel houdt.

Zo, dat is nogal een rijtje van voordelen, niet? Helaas is dit niet zo breed bekend bij de meeste mensen. Wel staat rabarber er om bekend dat het calcium aan je lichaam onttrekt. Dit hoorde ik als kind al van mijn oma en mijn moeder. Je hoort het nu nog wel eens mensen zeggen, maar is dit waar?

Ja, het klopt inderdaad dat rabarber de opname van calcium in je lichaam vermindert. Dit komt door het oxaalzuur dat erin zit. Calcium bindt zich aan de zogenaamde oxalaten. Dit proces zorgt voor een slechte(re) opname van calcium in je lichaam. Het is dus niet zo dat rabarber direct kalk uit je botten en tanden weghaalt. Door de verminderde opname van calcium echter kan het negatieve effecten op je gezondheid hebben. En het kan natuurlijk helemaal geen kwaad als je 2 of 3 keer per jaar rabarber eet. Je eet er immers geen kilo’s van tegelijk. En als je verder helemaal gezond bent is er echt niets aan de hand. Mensen met osteoporose of een slecht gebit alsook reuma- en nierpatiënten doen er verstandig aan oxaalzuurrijke voeding te vermijden. Ook als je een lekkende darm hebt, kun je voedsel met oxalaten beter laten staan.

Maar Oxaalzuur zit niet alleen in rabarber. Onder andere spinazie, bieten, boerenkool, amandelen en bessen zijn rijk aan oxaalzuur. Allemaal wel heel gezond dus vooral blijven eten alsjeblieft. De nadelen wegen echt niet op tegen de grote voordelen die deze voedingsmiddelen bevatten. Ook hier blijkt weer hoe belangrijk het is om flink met je voeding te variëren. Nogmaals, als je in goede gezondheid verkeert, kun je gerust wat oxaalzuur verdragen. Ben je net als ik gek op rabarber en eet je het vaker dan eens? Net als bessen, amandelen, spinazie en bieten? Dan doe je er goed aan wat kalk aan je rabarber toe te voegen. 1 lepeltje pure kalk (calciumcarbonaat) in de vorm van gereinigde krijtpoeder is al voldoende om het oxaalzuur in rabarber te stabiliseren. Het heeft geen bijsmaak maar maakt de rabarber wel lichter van kleur. Je koopt het online of bij een betere, ouderwetse drogist.

 

Zoals reeds gezegd zijn er dus vele toepassingen van rabarber en je kunt er allerlei recepten mee maken. Wat ik laatst heb gemaakt is een compote (of coulisse) van rabarber met banaan, cranberries en bosvruchtenjam.

Erg lekker en door de combinatie met het zoete fruit en kaneel hoef je het niet zo erg te zoeten met suiker of zoetstof. Ik heb er een beetje groene stevia aan toegevoegd want suiker…. daar doen wij niet aan!

 

Wat heb je nodig voor een flinke portie rabarber:

5 a 6 stengels verse, stevige rabarber

4 rijpe bananen

een handje of twee verse cranberies (gezoet mag ook maar let er op dat er slechts appelsap aan toegevoegd is en geen suiker)

2 tl kaneel

een paar druppels groene stevia xtra sweet (dit echter geheel naar eigen inzicht)

(optioneel nog een paar lepels bosvruchtenjam zonder suiker)

 

En zo maak je het:

was en snijd de rabarber in stukjes

pel de bananen en snijd ze ook in stukjes

zet de rabarber aan in een steelpan en voeg er klein beetje water bij zodat het niet aanbrandt

voeg dan de stukjes banaan bij en roer het door elkaar, voeg dan ook de cranberrries en de kaneel toe

laat het op een zacht vuurtje koken totdat alles goed zacht is geworden, roer af en toe door

op het laatst kun je het nog even aanstampen met een pureerstamper zodat het een wat egaler geheel wordt (ik vind de stukjes erin wel lekker)

je rabarber is nu in principe klaar, je kunt het nog zoeter maken met de groene stevia of de jam als je dat wil

je kunt nu ook een lepeltje krijtpoeder toevoegen als je de oxalaten wil neutraliseren

Laat de rabarber afkoelen voordat je het gaat eten

Verdeel de rest in porties en leg het in de vriezer

Yum!

1 Reactie

Geef een reactie