Last van je darmen? Zo kom je er van af.

Buikpijn, winderigheid, een opgeblazen gevoel, verstopping en diarree. Zo’n 3,5 miljoen Nederlanders lijden aan een prikkelbare darm. De kans is dus groot dat ook jij last hebt van (één van) deze klachten. En bij de meeste mensen beïnvloeden darmklachten behoorlijk de levenskwaliteit.

 

Als ervaringsdeskundige kan ik er over mee praten. Als twintiger heb ik heel veel last van mijn darmen gehad. Eigenlijk had ik van kinds af aan al darmproblemen maar destijds uitte het zich voornamelijk in een algehele slechte gezondheid. Ik was om de haverklap verkouden en had de ene griep na de andere vaak gevolgd door een keelontsteking en/of bronchitis. In de jaren 70 en 80 werd dit niet snel in verband gebracht met een slechte darmconditie (helaas in het reguliere circuit nog steeds niet). Wel werd er erg makkelijk antibiotica voorgeschreven en heb ik gemiddeld 1 keer per maand een kuurtje gehad en dat een paar jaar lang. Mijn gezondheid werd er niet beter op en van mijn darmflora bleef niets meer over. Mijn gebit leed er ook erg onder. En toch ging er bij niemand een lampje branden. Gelukkig woonde ik op een boerderij en aten wij erg gezond. Ik denk nu echt dat de natuurlijke omgeving, de schone lucht en al het verse, seizoensgebonden voedsel uit eigen tuin destijds mijn redding is geweest.

 

Terug naar mijn prikkelbare darm. Ik weet nog dat ik op een gegeven moment bij de huisarts zat te vertellen dat ik zoveel last had van mijn darmen. En ik weet nog hoe verontwaardigd ik was toen de huisarts zei: “ja, daar is weinig aan te doen. Je moet er mee leren leven.”

 

Mee leren leven? Dat was ik toch echt niet van plan. Eigenwijs als ik ben liep ik naar huis en dacht: “Niks aan te doen? Dat zullen we nog wel eens zien!” Ik paste mijn voeding aan, ging aan de probiotica en binnen 3 weken had ik amper nog klachten. Ongeveer in diezelfde periode had ik veel huidproblemen. En ook mijn huid verbeterde enorm naarmate mijn darmen beter functioneerden.

 

Als jij geen buikpijn en ook geen opgeblazen gevoel hebt dan is jouw ontlasting een goede graadmeter bij het vaststellen van jouw darmgezondheid.

 

Goede ontlasting en dus gezonde darmen herken je aan het volgende:

  • je gaat regelmatig en meestal op een vast tijdstip voor de grote boodschap naar de wc (1 a 2 keer per dag is normaal)
  • het “ontlasten” van je darmen verloopt moeiteloos ( je hoeft niet te persen of te duwen en het spuit er ook niet uit, zeg maar)
  • de ontlasting is bruin van kleur (de bruine kleur verschilt wel eens afhankelijk van het soort eten dat je de dag ervoor hebt gegeten)
  • het stinkt niet (altijd wel een beetje maar het hoort dus niet te stinken)
  • het heeft een gladde s-vorm en
  • je hoeft als je klaar bent (bijna) niet af te vegen

 

Is dit niet het geval bij jou en heb je daarnaast ook nog vaak een opgeblazen buik en/of last van winderigheid en ander buik ongemak? Dan is er wellicht sprake van een lekkende darm, ook wel leaky gut genoemd. De barrièrefunctie van je darm is dan verstoord en er is sprake van verhoogde doorlaatbaarheid van de darm. Bacteriën en schadelijke stoffen die niet in je lichaam thuishoren gaan dan toch door de darmwand heen en komen zo in je bloedbaan terecht. Van daaruit hebben ze vrij spel en worden door het hele lichaam heen gepompt. Op den duur kunnen ze kleine ontstekingen in je lijf veroorzaken, ook wel verborgen ontstekingen genaamd. Dit kan zich op zijn beurt weer vertalen in verschillende lichamelijke klachten zoals chronische vermoeidheid, verzwakte weerstand, candida, hooikoorts, allerlei ontstekingen, gewrichtspijn, allergische reacties enz., enz.

 

Ook psychische klachten worden steeds vaker geassocieerd met slecht functionerende darmen. Gelukkig maar want dit betekent dat je je psychische gesteldheid kan verbeteren door goed voor je darmen te zorgen.

Zieke darmen maken ons depressief. Onze hersenen en darmen staan 24/7 met elkaar in verbinding. Dit wordt wel de hersen-darm-as genoemd. Deze twee organen communiceren met elkaar via het autonome zenuwstelsel. Via het zenuwstelsel zijn ze met elkaar verbonden en geven signalen aan elkaar af. Als je gestrest bent merk je het daarom direct aan je darmen.

In het geval van een “leaky gut” wanneer de doorlaatbaarheid van de darm niet in orde is, kunnen bacteriën en afvalstoffen die in de bloedbaan terecht zijn gekomen ook in de hersenen ontstekingen veroorzaken. Dit kan op zijn beurt weer tot psychische aandoeningen leiden. In de Westerse samenleving is depressie de meest voorkomende psychische klacht.

 

Maar ook als je geen prikkelbare en/of lekkende darm hebt is het erg belangrijk om je darmen in topconditie te houden. Het grootste deel van onze weerstand huist immers in de darmen. Een verzwakt immuunsysteem is 9 van de 10 keer het gevolg van een slechte darmconditie. Ben je vaak verkouden of heb je een paar keer per jaar de griep te pakken? Ga met je darmen aan de slag en je zult direct verbetering merken. Dit geldt overigens ook voor allergieën, intoleranties, huidproblemen, paradontitis, gewrichtspijn, hoofdpijn, en allerlei ontstekingen. Ik heb het aan mijn eigen lijf ervaren en ik zie dit ook steeds weer binnen mijn gezin en bij de mensen die ik begeleid.

 

Maar hoe doe je dat dan? Goed zorgen voor je darmen?

Ieder mens is uniek en heeft een andere “handleiding” nodig, ook als het om de darmen gaat. Maar er zijn een aantal richtlijnen waarvan je kunt zeggen dat iedereen daar baat bij heeft. Hieronder geef ik een opsomming van de belangrijkste punten die een positieve invloed hebben op de darmgezondheid.

  1. Eet gezond! Een inkoppertje, ik weet het, maar toch zijn er maar weinig mensen in ons land die weten wat gezond eten inhoudt. En ook al weten ze het wel, ernaar handelen is dan vaak nog een brug te ver. Verander je eetpatroon en merk op hoe je darmen en je algehele gezondheid ervan opknappen.
  2. Vermijd al het fabrieksvoedsel, gooi de suiker uit je voeding en eet zo vers mogelijk.
  3. Eet regelmatig. Probeer zoveel mogelijk op vaste tijden te eten en beperk je tot maximaal 3 maaltijden per dag. Geef jouw spijsvertering en je darmen rust door niet te vaak te eten met per dag een pauze van minimaal 12 uur. Dat is dan meestal tussen je laatste en je eerste maaltijd. Hoe langer die pauze is hoe beter het voor je is.
  4. Kauw je voedsel. Wij eten vaak te snel en zijn er met onze aandacht niet bij. Goed kauwen is erg belangrijk voor de vertering van voedsel. Goed verteerd voedsel wordt beter in de darmen verwerkt en dat zorgt weer voor een betere opneembaarheid van voedingsstoffen in het bloed. Daarnaast is goed kauwen ook belangrijk bij de aanmaak van leptine. Dit is een verzadigingshormoon. Hoe langer je bezig bent met kauwen des te langer hebben je hersenen de tijd om dit hormoon aan te maken. Op het moment dat je vol zit, kan jouw lichaam daar meteen op reageren door te stoppen met eten. Doorgaans merk je het pas na 5 a 10 minuten nadat je gestopt bent met eten. Vaak heb je dan al meer gegeten dan nodig was.
  5. Drink niet tijdens het eten. Wij zijn gewend geraakt aan drinken tijdens het eten. Een gewoonte die je beter snel kunt afleren. Je spoelt als het ware elke hap weg. Je kauwt dan niet goed genoeg én je belemmert de verteringsenzymen om hun werk te doen. Namelijk het afbreken en verteren van stukjes eten.
  6. Behoud zoveel mogelijk de oorspronkelijke structuur van het voedsel. Ga dus niet te veel stampen, pureren of mixen. Onze spijsvertering wordt heel blij van hele stukken voedsel waar je flink op moet kauwen. Daar zijn wij immers op gebouwd.
  7. Eet regelmatig zure en/of gefermenteerde voedingsmiddelen zoals yoghurt (naturel), kefir, zuurkool, kimchi, tempeh, zure bommen etc. Die zitten vol met goede darmbacteriën.
  8. Eet veel verschillende groenten, zeker 400 gram per dag! Hierin zitten veel gezonde vezels.
  9. Drink niet te veel koffie en zwarte thee, vervang dit door 100% kruidenthee. Vooral met kamille, venkel, brandnetel, munt en goede groene zijn jouw darmen blij.
  10. Lijnzaad doet wonderen voor je darmen (en ook je hormonen overigens). Koop lijnzaad altijd heel en maal of week het vlak voor gebruik. Gebroken lijnzaad wordt snel ranzig en dus ongezond.
  11. Drink minimaal 1,5 liter schoon en vitaal water per dag.
  12. Doe 1 of 2 keer per jaar een detoxkuur. Je darmen knappen enorm op als je ze af en toe een goede schoonmaakbeurt geeft. Detoxen kan op veel verschillende manieren. Raadpleeg hiervoor een deskundige en doe een detox altijd onder goede begeleiding. Na een detox is een probiotica kuur wel aan te raden.

 

Dit zijn de belangrijkste tips om je darmen in goede conditie te houden. Gezonde darmen zijn goud waard en hebben een positieve uitwerking op heel veel vlakken van je gezondheid en je gemoedstoestand. Hoe je het ook echter wendt of keert, alles staat of valt met een gezond voedingspatroon. Dat is altijd je basis waar je op kunt bouwen. Overweldigt het je en weet je niet waar je moet beginnen? Begin klein en houd het overzichtelijk. Elke stap is er één in de goede richting.

Wil je weten hoe het met jouw darmen is gesteld? Maak een afspraak met mij en doe de darmtest.

Geen reactie's

Geef een reactie