Bye, Bye Blue Monday!

Het is weer de derde maandag van januari. Ook wel bekend als “blue monday”. Zelf heb ik nooit begrepen waarom het op de derde maandag van januari valt. Het schijnt dat er rond die tijd meer mensen zich van het leven beroven dan op andere dagen in het jaar. Persoonlijk heb ik veel meer moeite met de donkere november en december dagen, wetende dat de winter nog heel lang duurt. In januari zijn de dagen alweer wat langer en de lente bijna om de hoek. Goed nieuws, toch?

Aan de ander kant snap ik ook wel het gevoel van neerslachtigheid, vermoeidheid en lusteloosheid. Het is koud, vaak regenachtig met veel wind, vitaminetekorten spelen veel mensen parten. Daarnaast is het geld in december opgegaan en de vakantie is ook nog lang niet in zicht. En dan nog al die goede voornemens….. die zitten alweer stof te happen op de plank of misschien zijn ze alweer diep de kast in gedoken, volgend jaar weer opnieuw proberen dan maar.

 

Kom op! Daar doe jij toch niet aan mee? Elke dag is een nieuw begin. Elke dag kun jij opnieuw besluiten om het beste er van te maken. Zet een stip op de horizon en zet dan de eerste stap in de goede richting. De weg ernaartoe zal misschien lang en kronkelig zijn maar als jij weet wat jouw doel is en als je vastbesloten bent om dat doel te behalen, dan kom je er heus wel. Ik kan het weten. Mijn weg naar mijn “droomleven” is erg lang en behoorlijk kronkelig geweest. Ik ben vele malen gevallen en weer opgestaan (dat dan gelukkig wel). Ik heb vele omwegen gemaakt en ik ben het doel (mijn levensdoel) regelmatig uit het oog verloren. En toch ben ik nu hier! Ouder, wijzer en fitter dan ooit. En dit gun ik jou ook zo. Ga niet bij de pakken neer zitten. Sta op en ga je doel(en) achterna. Het maakt niet uit hoe oud je bent, of je geld hebt of niet, of je diploma’s hebt of niet, of je slank bent of niet. Het enige wat enigszins in de weg kan zitten is je gezondheid, beter gezegd het ontbreken daarvan. Als je ziek bent dan wordt het allemaal wat lastiger in het leven. Maar ook dan kun je nog van alles gaan doen waar je blij van wordt en waarbij je van betekenis bent voor een ander en de wereld om je heen.

 

Ja, gezondheid is een groot goed en daar moet je zuinig op zijn. Je moet er ook voor werken, het gaat echt niet vanzelf. Zorg altijd goed voor jezelf zodat je fit en gezond blijft. De kwaliteit van jouw leven hangt immers af van de hoeveelheid energie die je hebt.

 

Ik wil je helpen om gezond te blijven en om de rest van de winter goed door te komen. Hieronder geef ik je een aantal tips die je daarbij zullen helpen. Er zitten een paar inkoppertjes bij maar zeg eens eerlijk: pas je ze al echt allemaal toe? Nee? Ga er mee aan de slag en ik durf te stellen dat blue monday nooit meer een issue zal zijn.

 

  1. Ga gezonder eten! Voeding is onze basisbehoefte maar voeding is veel meer dan dat. Besef dat alles waaruit jij bestaat opgebouwd is uit cellen. Deze cellen hebben voeding nodig om te kunnen (blijven) functioneren. Jij bent echt wat je eet. Voed jezelf in plaats van slechts je maag te vullen en jouw lichaam zal je dankbaar zijn. Jouw energieniveau heeft een directe relatie met het soort voedsel dat je eet. Voorkom suikerdips en cravings!
    Eet ook minder en minder vaak. Je hebt veel minder voedsel nodig dan je denkt. Bovendien is eten verslavend, hoe vaker je eet hoe vaker je trek krijgt. En hoe meer je erin stopt hoe meer je nodig zal hebben om een verzadigd gevoel te krijgen. Je maag is een spier. Minder eten is niet alleen gezonder. Het werkt ook bevrijdend en levert tijdsbesparing op.
  2. Bedenk wat jouw levensdoel is en handel ernaar! Wij hebben het voorrecht om niet meer te hoeven overleven maar om een zinvol leven te leiden. Zingeving is belangrijk en wij hebben het geluk dat wij ons daar volledig op kunnen richten. Besef dat en handel ernaar. Je wordt er een gelukkiger mens van.
  3. Laat je mensbrein de beslissingen nemen en luister niet naar je oerbrein. Wij hebben te maken met ons oerbrein. Die is nog steeds erg op de voorgrond aanwezig. Van daaruit reageren we vaak instinctief en zijn we geneigd om onze oerimpulsen te volgen. In de moderne tijd anno 2019 zijn onze aangeboren instincten niet meer behulpzaam. Alleen bij acuut gevaar en bij situaties waarin er beroep wordt gedaan op je overlevingsmechanismen heb je er profijt van. Deze situaties komen echter bijna nooit meer voor. Als je iets in je leven wilt veranderen, als je je doelen wilt bereiken, doe je er goed aan om naar je mensbrein te luisteren. Dat is het brein dat verstandige, weloverwogen beslissingen kan nemen. Beslissingen die je nodig hebt om in actie te komen richting je levensdoel.
  4. Beweeg! Vaker en meer! Wij zijn niet gemaakt om te zitten. Een zittende levensstijl is funest voor onze gezondheid. Als je veel zit en weinig beweegt heb je de grootste sterftekans. Als je veel zit en 5 avonden in de week sport heb je dezelfde sterftekans als iemand die veel beweegt maar nooit sport (bv postbode). Wij hebben een aangeboren voorkeur voor luiheid, het zit in onze genen gegoten. Vroeger moest je noodgedwongen elke dag veel bewegen. Nu leven we in een maatschappij die luiheid in de hand werkt. Ook ons hedendaags voedsel maakt ons extra lui. Kom dus uit je stoel en beweeg. Je hoeft hiervoor niet meteen naar de sportschool. Alle beweging op een dag telt mee. Het maakt niet uit wat je doet, als je maar in beweging bent. Staand werken bijvoorbeeld, telt ook mee. Staand gebruik je vele malen meer energie dan zittend. Weetje: iemand die 4 uur per dag staat, gebruikt op jaarbasis evenveel energie als iemand die 10 marathons loopt. 10 marathons mensen!
  5. Bedenk waarom je doet wat je doet of waarom je aan bepaalde doelstellingen wil werken. Verandering start altijd met WAAROM. Wat is jouw intrinsiek motivatie om iets in jouw leven te willen veranderen? Als je resultaten wil zien moet actie hierop vanuit jouw diepste verlangen komen. En ook hier weer de vraag: waarom wil je het zo graag?
  6. Wees dankbaar. Het blijkt dat dankbare mensen gelukkiger en gezonder zijn. Het vraagt om een andere kijk op het leven maar levert heel veel goeds op. Als je er een gewoonte van maakt om elke avond voor het slapen gaan een paar dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent, zal het jouw leven positief veranderen. Doelen halen vanuit dankbaarheid gaat makkelijker dan vanuit “moeten”.
  7. Doe vaker dingen die je leuk vindt. Het is de bedoeling dat je het leuk hebt hier op aarde! Als je dingen doet die jou voldoening geven dan haal je daar energie uit. Onderschat daarnaast lachen en gek doen niet. Het werkt ontspannend, heeft een positieve invloed op je brein en werkt ook nog eens aanstekelijk. Alleen dat al is een goed doel op zich.

    Ik ben benieuwd of je nieuwe inzichten hebt gekregen naar aanleiding van mijn tips. Laat je mij weten of je er wat aan hebt gehad?

Geen reactie's

Geef een reactie